عوارض و خطرات جراحی فک

یکی از نگرانی ‌های افرادی که تحت درمان جراحی فک قرار می ‌گیرند، ترس از عوارض انجام آن است. آشنایی با عوارض جراحی و دانستن نکاتی درباره مراقبت ‌های پس از انجام آن برای پیشگیری و یا کاهش این عوارض می ‌تواند تا حدودی ترس بیماران را کاهش دهد.

عوارض جراحی فک

جراحی فک جراحی حساسی است که حتماً باید توسط جراح فک و صورت با تجربه و مهارت بالا انجام شود تا بیمار دچار عوارض ناشی از آن نشود. با این حال این جراحی نیز همانند سایر جراحی ‌ها می ‌تواند عوارضی را برای بیمار ایجاد کند که در ادامه به خطرات احتمالی جراحی فک اشاره کرده و توضیحات مختصری را ارائه می دهیم:

خطرات احتمالی جراحی فک

۱. عفونت

عفونت می تواند یکی از عوارض جراحی فک باشد. جراحی فک به ویژه در بیماران دیابتی، خطر عفونت را به همراه دارد. عفونت به دنبال این عمل ممکن است در اطراف پلاک ها و پیچ ها ایجاد شود. عفونت بعد از عمل در ۱۰ تا ۱۴ روز پس از جراحی با افزایش درد، تورم و ترشحات بدمزه در دهان ظاهر می شود.

عفونت پلاک بعد از جراحی فک

? آنتی بیوتیک ها در زمان جراحی برای جلوگیری از خطر عفونت تجویز می شوند بنابراین نگران این مورد نباشید.

۲. زخم و اسکار جراحی

اکثر برش هایی که طی عمل در داخل دهان زده می شوند به خوبی و به سرعت بهبود می یابند. در برخی از افراد به دلیل سن بالا بهبودی ممکن است به آرامی انجام شود.

۳. التهاب وریدها

وریدهایی (سیاهرگ) که در طول عمل برای دریافت مایعات داخل وریدی و داروها استفاده می شوند ممکن است ملتهب شوند. بنابراین ممکن است برای مدتی تورم، تغییر رنگ و محدودیت حرکت در بازو یا دست وجود داشته باشد.

التهاب وریدها

۴. درد و ناراحتی

درد و ناراحتی به پیچیدگی و دشواری جراحی بستگی دارد. ناراحتی به طور کلی طی ۲ تا ۳ روز اول پس از جراحی شدید است و سپس باید به تدریج فروکش کند. طی این مدت داروی ضد درد قوی ارائه خواهد شد. از آنجا که ناراحتی کاهش می یابد، مسکن تجویز شده نیز در حدود ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی قطع می شود.

درد و ناراحتی فک

۵. خون ریزی

خون ریزی در حین عمل و بعد از آن رخ می دهد. اگر در حین جراحی فک خون ریزی بیش از حد رخ دهد، ممکن است به تزریق خون نیاز باشد. همچنین خون ریزی ممکن است در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از جراحی و به ویژه در افرادی که بعد از عمل سیگار می کشند یا الکل مصرف می کنند، اتفاق بیافتد.

انواع جراحی فک و دوره نقاهت بعد از جراحی فک
ادامه مطلب

۶. تورم

بعد از جراحی انتظار می رود اندک تورمی در فک و صورت ایجاد شود. بیشترین میزان تورم ۴۸ ساعت پس از جراحی رخ می دهد و به تدریج طی سه تا چهار هفته فروکش می کند. هرچه عمل جراحی فک پیچیده و دشوار باشد، تورم بیشتر می شود. همچنین ممکن است در اثر تورم، در بستن دهان یا روی هم قرار گرفتن دندان های آسیاب تا چند روز مشکل وجود داشته باشد.

تورم فک

۷. کبودی

در برخی افراد با فروکش شدن تورم ممکن است کبودی صورت، گردن و قفسه سینه ایجاد شود. این کبودی یکی از عوارض جراحی فک به صورت جزئی است که به طور کلی طی ۷ تا ۱۰ روز از بین می رود.

کبودی بعد از جراحی فک

۸. آسیب عصبی

فیبرهای عصبی ممکن است حین عمل کمی دچار کشیدگی شده باشند یا به دست یک جراح کم تجربه آسیب دیده باشند. بنابراین بی حسی می تواند از عوارض جراحی فک به حساب بیاید. حس چانه، لب پایین، لب بالا، گونه ها و کام بیشتر درگیر این آسیب ها می شود.

آسیب عصبی چانه و فک

? در اکثر بیماران، حس در طی ۳ تا ۶ ماه به حالت طبیعی باز می گردد. سوزن سوزن شدن و خارش نشانه مثبت بازگشت احساس است.

۹. تحت تاثیر قرار گرفتن سینوس بینی

به دنبال جراحی فک فوقانی یا بالایی، سینوس بینی برای چندین هفته تحت تأثیر قرار می گیرد که ممکن است در موارد نادر بیمار برای درمان مشکلات مزمن احتمالی به جراحی بیشتری نیاز داشته باشد.

سینوس بینی

تحت تاثیر قرار گرفتن سینوس بینی

۱۰. محدود شدن حرکات صورت از محدودیت ها و عوارض جراحی فک

باز شدن محدود دهان به دلیل تورم و سفتی عمومی فک بعد از جراحی طبیعی است. نگران نباشید زیرا عملکرد فک به تدریج بهبود می یابد. حرکات دهان طی ۴ تا ۶ هفته پس از جراحی به حالت طبیعی خود باز می­گردد. اما در حالی که فک ها به حالت سفت و سخت فیکس شده اند، ممکن است عضلات مورد استفاده در زمان حرف زدن به دلیل تورم عمومی صورت عملکرد مناسبی نداشته باشند.

آسیب دیدگی حرکات صورت

۱۱. سست و شل شدن پیچ ها

به طور کلی پیچ های استخوانی شل نمی شوند. در صورت بروز این مشکل، با برداشتن پیچ ها پس از بهبود استخوان، مشکل برطرف می شود. بیماران ممکن است برای برداشتن سیم، پین، پیچ، پلاک یا آتل به جراحی بیشتری نیاز داشته باشند.

سست و شل شدن پیچ های استخوانی فک

۱۲. تاخیر در ترمیم یا عدم بهبود استخوان

استخوان می تواند خیلی آهسته بهبود یابد یا اصلاً بهبود پیدا نکند. معمولا استعمال دخانیات یا سیگار کشیدن این خطر را افزایش می دهد. با این حال این عارضه بسیار نادر است.

تاخیر در ترمیم یا عدم بهبود استخوان فک

۱۳. عود مجدد مشکل فک

برگشت مجدد موقعیت فک یا جابجایی غیر منتظره ساختارها به حالت سابق ممکن است رخ دهد، هر چند که نادر است. اگر فک بعد از جراحی در موقعیت جدید خود باقی نماند، معمولاً به جراحی بیشتری نیاز است.

جراحی فک جهت رفع مشکلات فک

۱۴. درد مفصل فک

مفصل گیجگاهی فکی یک مفصل مهم در صورت هر فرد است. این مفصل را می توان هنگام حرکت دادن فک ها در نزدیکی گوش ها احساس کرد. درد ناشی از اختلال این مفصل یا عملکرد غیر طبیعی آن می تواند به دنبال جراحی فک ایجاد شود. جراحی ممکن است مشکلات مفصل فک را تشدید کند و ممکن است نیازمند درمان بیشتری باشد. اگر مستعد مشکلات درد فک هستید، لطفاً با بهترین جراح فک در تهران مشورت کنید.

محدود شدن و درد مفصل فک

❗ موارد زیر را به جراح خود اطلاع دهید!

در صورت بروز هر یک از علائم زیر که ممکن است خبر از عوارض جراحی فک بدهد بلافاصله جراح خود را مطلع کنید:

• تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتیگراد یا تب و لرز
  • درد شدید، قرمزی یا تورم در محل عمل
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • خونریزی مداوم

? جناب آقای دکتر رضا جودی جراح زیبایی صورت و بینی دارای بورد تخصصی جراحی فک و صورت جهت رزو نوبت، مشاوره، اطلاع از هزینه ها و دیگر موارد می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید و یا در واتساپ، با ما در ارتباط باشید.